Etichete

, , , , , ,

Incep articolul de la urmatoarea idee: fiecare dintre noi avem patru tipuri ale “EU-lui personal”

–          EU asa cum ma vad eu

–          EU asa cum ma vad ceilalti

–          EU asa cum cred eu ca ma vad ceilalti

–          EU asa cum cred ceilalti ca ma vad eu

Pentru a te cunoaste mai bine dar si pentru a avea o perceptie reala asupra imaginii pe care cei din jurul tau o au despre tine, e bine sa cunosti toate cele 4 puncte de vedere:

1. Primul eu (asa cum ma vad eu) e cel mai simplu, e subiectiv si reprezinta viziunea mea despre mine. Dar uneori este o imagine distorsionata, in bine sau in rau, fata de realitate. Ca sa aflu cum ma vad eu pe mine iau o foaie de hartie si ma descriu exact cum ma vad eu la momentul actual. Repet, se poate sa fie o imagine distorsionata.

2. Se intampla ca oamenii sa se comporte diferit fata de asteptarile noastre? Asta pentru ca lumea te percepe altfel decat te vezi tu. Poti sa spui: Nu-mi pasa de lume, e importanta parerea mea si cum ma simt eu bine! Sau poti afla cum te vad ceilalti. Pentru ca afli care este modul in care te vede lumea nu inseamna neaparat ca trebuie sa te aliniezi propriilor lor standarde. Ci iti maresti harta ta mentala. Centrul atentiei e in continuare pe ceea ce crezi tu, dar daca esti atent si la ceea ce vad ceilalti in tine, vei scapa de multe neplaceri. Nu-ti fie frica; daca nu esti de acord cu parerea celorlati si o consideri total nejustificata poti reveni oricand la propria parere despre tine (care este mult mai inradacinata in tine si mult mai influenta).

Noi suntem media celor cu care ne inconjuram in fiecare zi. Suntem media financiar, social, educativ, etic, aspirational a celor cu care ne petrecem cea mai mare parte a timpului, si a prietenilor foarte buni. Sunt extrem de rare cazurile in care un miliardar va petrece timpul liber in prezenta unui salariat cu minimul pe economie, la fel de rare cazurile in care persoane supereducate vor petrece timp liber cu analfabeti. Asa si trebuie sa fie (detalii intr-un articol viitor). Diferenta dintre cel mai puternic om si cel mai slab om din jurul tau (pe o anumita ramura) nu e foarte mare. Oamenii atrag oameni de aceeasi natura.

Cum afli parerea celorlati despre tine?

  • Ori le ceri sa-ti spuna fiecare 3 cele mai mari defecte ale tale si 3 cele mai mari calitati ale tale,
  • Ori le ceri sa te descrie in sens pozitiv dar si negativ.

In ambele cazuri ideea e sa afli cum te percep ei. Prima varianta e mai superficiala. A doua necesita mai mult timp si mai multa implicare dar e mai relevanta pentru tine. Cand ceri oamenilor sa iti spuna parerea lor despre tine asigura-te ca le explici destul de clar unde folosesti informatia. Multi oameni vor trata superficial testul tau si in ideea sa nu te supere sau sa nu rupa relatia se vor balbai la puncte slabe si testul nu va mai avea un final productiv pentru tine.

Fa acest lucru cu doua tipuri de oameni

  • Oamenii cu care petreci cel mai mult timp pe parcursul unei zile obisnuite: parinti, rude, colegi, prieteni. Involuntar ei te vad asa cum esti in diferite ipostaze si sunt in masura sa-ti dea raspunsuri valabile;
  • Prietenii foarte apropiati. Chiar daca nu petreci zilnic timp cu ei, ati trecut prin multe intamplari impreuna si te cunosc suficient de bine.

Fa asta cu 5-10-15 persoane, nu conteaza cati, cu cat mai multi cu atat mai bine, dar ai grija ca persoanele care iti dau raspunsurile sa se incadreze in cel putin una din cele doua categorii enumerate mai sus. Nu te-ar ajuta cu nimic sa intrebi un vecin cu care doar te saluti pe scara.

Ia toate datele, centralizeaza-le si trece pe o alta foaie acele 3 calitati si 3 defecte care se repeta in descrierile lor, acele 3 defecte si 3 calitati pe care cei mai multi le vad in tine. Scrie in dreptul fiecarei calitati numarul de oameni care au evidentiat-o si in functie de numerele aferente fa top 3. Asta e ordinea corecta. (Repeta procesul in cazul defectelor.)

Acum ai lista completa si corecta a felului in care te vad cei din jurul tau zi de zi.

S-ar putea sa ai surprize in urma centralizarii rezultatelor acestui test. Abilitatile pe care tu le considerai ca fiind cele mai mari calitati s-ar putea sa nu fie percepute la fel de ceilalti; aceeasi situatie si in cazul defectelor. Suntem diferiti si prioritatile noastre sunt diferite.

Orice informatie noua acumulata o dezvolta pe cea veche deja existenta. Daca imaginea ta despre tine e ca o tara pe harta ta mentala, da voie noilor informatii sa devina state vecine si sa formeze granitele cu parerea ta. Tine cont de ele si daca la un moment dat le poti folosi in bine atunci acest test nu a fost in van.

3. Cum cred eu ca ma vad ceilalti – Daca „EU” asa cum ma vad eu si „Eu” asa cum ma vad ceilalti sunt identice, Felicitari! esti ancorat in realitate, ai un spirit de autoanaliza si sinteza foarte bun. Daca exista diferente, intre cele doua tipuri ale EU-lui, inseamna ca testul era necesar. Valorile tale de viata pot fi insignifiante pentru ceilalti iar temerile tale cele mai mari pot fi ordinare in viziunea celorlalti.

4. Cum cred ceilati ca ma vad eu – te va ajuta sa vezi ce apreciaza si ce detesta la o persoana cei care au participat la test, care sunt limitele lor, principiile lor, standardele lor. Pentru a le afla trebuie sa treci prin filtrul propriilor tale valori, raspunsurile celor ce au participat la test.

Daca nu esti de acord cu cele 3 puncte forte si 3 puncte slabe, alege doar unul si amplifica-l (in cazul calitatilor) respectiv redu-l la tacere (in cazul defectelor) si vezi cum te simti. Nu face asta pentru ceilalti ci pentru tine, pentru a-ti stabili exact coordonatele tale actuale si vectorul pe care vrei sa-l urmezi. Calitatile si defectele sunt flancurile comportamentului tau. Comportamentul este modul de manifestare al valorilor fiecarei enititati si este necesar sa-l imbunatatim incontinuu pana ajunge la perfectiune.

Per ansamblu testul este bivalent : te va ajuta sa te cunosti mai bine si sa ii cunosti pe ceilalti mai bine.

DESCOPERA-TE!

PAREREA TA ESTE IMPORTANTA atat pentru mine cat si pentru ceilalti cititori ai acestui blog.

Lasa un comentariu mai jos.