Etichete
autocunoastere, autoducatie, cine sunt, cunostinte, descopera, dezvoltare personala, einstein, EU, incredere, invatamant, modele, natura umana, parinti, potential, profesori, putere, societate, succes, teama, viata
Majoritatea profesorilor îşi pierd vremea punând întrebări care urmărsc să dezvăluie ce nu ştie elevul, în vreme ce adevărata artă a examinării constă în a afla ce ştie de fapt elevul sau ce poate să ştie. – Albert Einstein
Marea majoritate a tinerilor detesta scoala. De ce? De ce detestam sa mergem la scoala?
Ne nastem identici dar evoluam diferit. Insa oamenii nu sunt foarte diferiti in perioada copilariei. Cu totii isi doresc : Sa le fie bine. Si pentru binele fiecaruia a fost creat sistemul de invatamant. Si atunci de ce uram scoala? Avem o justificare comuna?
Pe langa faptul ca scopul ei este sa creeze salariati, poate ca nu a atins inca modul de prezentare care sa faca educatia interesanta. Poate ca e vorba mai mult de spre profesori decat despre elevi, mai mult despre note decat despre abilitati , mai mult despre cunostinte acumulate decat despre creativitate, mai mult despre diplome decat despre educare.
Pe baza acestor false medalii, invatamantul ii impregneaza tanarului ideea ca este valoros atunci cand este validat de ceilalti si nu atunci cand este capabil sa isi stabileasca propria valoare.
Nu-i poti invata pe ceilati ce stii ci doar ceea ce esti.
Marea majoritate a profesorilor isi cunosc teoria materiei pe care o predau bine/foarte bine si atat. Nu au un comportament socialbil, deschis catre oameni si problemele lor iar despre cunostinte despre psihologia copilului nici nu poate fi vorba. Ca si in cazul parintilor propriul exemplu e important, dar daca exemplul e negativ…?
Poate ca doar atat izbuteste societatea noastra. Asta poate sa ofere pentru postul de profesor.
Foarte multi profesori isi impun autoritatea in fata elevilor doar implicand teama, amenintarea sau violenta. Scoala e vazuta ca o scena de conflict noi vs ei. Cand scopul e tocmai invers ei ptr noi. Noi suntem cumparatori iar ei ofertantii. Dar de ce parintii nostri trebuie sa plateasca financiar (prin taxe la stat) prestatori slab pregatiti si ineficienti? Daca tinerii elevi au probleme, acestea sunt din cauza parintilor si a profesorilor care nu stiu cum sa ii modeleze armonios.
Am detestat scoala din nenumarate motive pe care nu mi le puteam explica atunci insa acum imi sunt foarte clare. Aveam un sentiment ca pentru a fi bun trebuia sa fiu din grupa tocilarilor, sa fiu laudat pentru ca altfel intram in categoria puslamalelor „care nu vor reusi in viata”. Ma autoevaluam ca fiind destul de bun daca eram laudat. Si ma simteam scos in evidenta ca exemplu de evitat daca nu ma comportam cum mi se cerea. Eu am facut greseala de a fi un bun exemplu pentru scoala si rezultatul este ca exceptand una, doua materii pe care le-am studiat intens, restul sunt o ceata in mintea mea. Tind sa cred ca e o senzatie generala.
Eisntein spunea : Daca vrei sa stii daca ai inteles ceva du-te si explica-i bunicii tale.
Am urat dintotdeauna fizica; nu cred ca sunt singurul. Recent am citit o carte; sa-i zicem roman politist. In interiorul cartii pe parcursul a 4-5 pagini erau descrise teoria relativitatii restranse si cea generala . Dupa 7 ani de la terminarea liceului am inteles cele mai importante teorii din fizica si totodata cele care fundamenteaza universul. De ce le-am inteles? Pentru ca erau prezentate practic, intr-un mod in care starnea curiozitatea si mentinea tensiunea, erau explicate astfel incat sa le poata intelege oricine.
Sunt o multime de lucruri pe care profesorii si sistemul educational nu le inteleg sau le inteleg si nu doressc sa le aplice. Exista studii psihologice cu aplicabilitate generala, indiferent de varsta, care odata cunoscute ar explica multe dintre „neputintele” studentilor.
Eu pot enumera cateva dintre ele:
– In momentul cand unui elev i se va cere sa-si aminteasca ceva el se va uita in stanga sus (si e normal pentru ca asa reactioneaza creierul pentru a actiona cortexul vizual adica accesarea memorie). Ce va spune profesorul: De ce te uiti pe tavan? Uita-te la mine cand vorbesc cu tine.
– Creierul nu e capabil sa auda, sa scrie si sa memoreze in acelasi timp. Exista doua variante asculta si retine sau aude si scrie; motiv pentru care lectiile teoretice sustinute de profesori sunt doar risipa de timp.
– Programul scolar de 8 ore cu mici pauze intre ore. Nu e normal sa depui o activitate intelectuala sustinuta timp de 8 ore completat aici cu ideea ca la fiecare ora se schimba materia.
– Ordinea materiilor din zi se face dupa programul profesorilor si nu dupa capacitatea elevilor de a asimila chimie dupa 3 ore de matematica.
– Programare haotica a orelor de curs pana la 7 – 8 seara cand creierul numai are energie necesara de a memora, reda sau creea.
– Teoretizarea excesiva a materiilor.
– Informatie stufoasa in detrimentul simplificarii materiei si compunerii cursului pe baza unor idei generale.
Profesorul cu adevarat bun e cel pe care elevii il intrerup ca sa-i ceara lamuriri.
Marea parte a profesorilor nu au asa-zisul har de a preda. Nu au inteles ca pentru ca o informatie sa fie interesanta trebuie mai intai ca modul de prezentare sa fie interesant; si ca tu, ca profesor, trebuie sa crezi si sa o spui ca si cum ar fi interesant. Nu informatia in sine e interesanta ci felul cum formulezi informatia. Marea majoritate a a elevilor urasc ora de curs si pe buna logica. Suntem acuzati, ca elevi, de profesori ca facem referate doar pe baza unei functii a calculatorului si anume copy/paste insa aceasta funtie este unica functie a multor profesori copy/paste. Citesc acasa o lectie din manual si o predau in clasa ca la dictare. Unii profesori nici nu se mai chinuie sa o memoreze ci o citesc din carte in clasa. Elevii care au citit lectia predata de profesor si au avut curiozitatea sa se uite si in manual au observat ca in multe cazuri profesorul preia din manual fraze intregi, paragrafe integral, uneori toata lectia.
Nici un manual nu e interesant pentru nimeni mai ales pentru elevii fortati sa invete. Poate ca o abordare diferita asupra modului de prezentare a materiei va schimba punctul de vedere al invataceilor.
PREZENTAREA este totul in scoala. V-ati intrebat de ce formulari de genul STIATI CA… sunt citite de TOATA lumea. Dincolo de exceptionalul situatiei, forma de prezentare te anunta ca trebuie sa stii acesta informatie.
Ca in orice alta afacere daca nu stii sa iti vinzi marfa/cunostintele nu ai succes, nu rezisti pe piata. In invatamant se intampla ca profesorii sa ramana pe piata in meserie desi nu au nimic special, nu au vocatie pentru a fi profesor si fac mai mult rau elevilor.
Albert Einstein spunea cat se poate de clar – Daca nu poti explica un lucru intr-un mod simplu inseamna ca nu l-ai inteles indeajuns.
Suntem educati in continuare de foarte multi profesori care nu au NICI O LEGATURA CU IDEEA DE A INVATA PE CINEVA, CEVA, VREODATA.
Dincolo de disciplinele care sunt predate in scoli, invatamantul ar trebui sa invete tinerul cum sa relationezi cu societatea, cum sa transforme cifrele intr-o afacere, cum sa creeze valoare in societate, ca e important sa ramana integru, si mai ales ca: ceea ce spune conteaza in aceeasi masura cu ceea ce spune oricine altcineva.
Daca cumva am abuzat de citate de-ale lui Einstein am facut-o pentru ca el a fost cel mai in masura sa critice sau sa laude acest sistem de invatamant, creat in perioada agrara pe fundatie de paie.
Toate acuzele aduse profesorilor sunt preluate direct din perioada mea de scolar, licean, student. Nu sunt inventii. Iar daca tu nu le-ai trait inseamna doar ca eu am fost mai ghinionist.
ACEST ARTICOL NU DORESTE A INTARI IDEEA MEDIEVALA: „CINE A INVATAT SI A AJUNS BINE”. ESTE DOAR O CRITICA ADUSA SISTEMULUI DE INVATAMANT.
SUSTIN AUTOEDUCATIA CA FORMA SUPREMA DE MODELARE A PROPRIEI VIETI.
Gandeste-te ca de fiecare data cand invetit ceva te simti important, te simti util, te simti viu. Si de fiecare data cand inveti ceva arzi de nerabdare sa o spui mai departe. Suntem crescuti cu falsa conceptia ca: ” invatarea este cauza iar jobul/salariul este efectul”.
INSA, DE FAPT, EDUCATIA ESTE SCOPUL IN SINE.
DESCOPERA-TE!
Lasa-mi mai jos parerea ta despre educatie, invatamant si profesori.
Cosmin a spus:
Albart Einstein este in mare masura de a ne da explicatii, tinand cont ce a facut si experienta lui de viata. De aceea cred ca trebuie sa le urmam in mare masura si sa le reamintim si copiilor nostri. Ma bucur ca am putu descoperi acest site.
edif a spus:
Cred ca am sa revin si cu alte comentarii, dar acum am o singura observatie, mai curand o nuantare a ideei de validare de catre cei din jur…
Sistemul de invatamant nu este un sistem inchis, precum o manastire medievala. Fiind deschis, valorile sociale unanim acceptate intr-un anume moment isi amprenteaza contemporanii, in special pe cei mici, lipsiti de discernamant. Ca urmare, ei vor tinde – inconstient – sa imite un model care inspira emotii, indiferent daca sunt negative sau pozitive.Pe scurt, indepartarea de scoala se datoreaza nu numai profesorilor nepregatiti, ci si personajelor mediatizate excesiv si parintilor ignoranti. ( nu presupun ca acesti parinti nu isi iubesc copiii, ci pur si simplu sunt needucati.Ei sunt uneori extrem de penibili in declaratiile prin care sustin ca ei stiu cel mai bine ce trebuie copiilor lor, in pofida habarnismului psihologic si pedagogic).
Pe de alta parte, societatea se multumeste cu incompetenti si ii creeaza. As zice ca este un echilibru perfect si „necesar”. Societatea – oricare ar fi ea – nu are nevoie de genii pe banda…ei oricum apar. Sistemul de invatamant – asa cum il cunoastem – a fost necesar pentru a industrializa o lume agrara. Pentru lumea post industriala, trebuie altceva. Si singurul om caruia i-as cere o parere ar fi Alvin Toffler..
cu stima,
edi
Natura Umana a spus:
In totalitate de acord ca fiecare individ este influentat si modelat de triunghiul parinti-profesori-prieteni.
Nu stiu foarte multe despre Alvin Toffler. Am citit doar „Al treilea val ” undeva in perioada studentiei. De altfel, idei din acea carte se regasesc prin articolele de pe acest blog.
Multumesc pentru comentariu.
Piracetam a spus:
Puteti gasi o lista cu scuze „ciudate” pe care elevii le folosesc ca sa intarzie sau sa nu ajunga la scoala:1. Mi-a murit hamsterul. A trebuit sa planific funeraliile.2. Mi-am pierdut rucsacul. Apoi mi-am pierdut pachetelul. Iar mai incolo m-am pierdut de tot. 3. Alarma ceasului meu a adormit si ea. Nu am vrut sa o trezesc.4. Am fost rapit de extraterestrii. Dupa ce am fost transportat la nava-mama, omuletii verzi nu au vrut sa imi fure creieru, insa m-au obligat sa ma duc acasa.5. Fratele meu mai mic m-a lovit cu periuta de dinti. Pana sa ma trezesc, am pierdut autobuzul. Sunt inca un pic ametit. Pot sa nu imi mai fac tema pentru maine?6. Nu am intarziat. Toata lumea a venit prea devreme.7. Eram pe punctul de a pleca cand m-a muscat catelul. A trebuit sa stau sa imi revin.8. NU am venit la scoala ieri pentru ca simteam ca o sa mi se faca rau. Din fericire, nu mi s-a facut.9. Am intarziat pentru ca a sunat clopotelul inainte sa ajung acolo.10. Profesorul: De ce nu ti-ai facut tema?Elevul: Cainele meu mi-a mancat… biroul pe care era tema. Folositi si scuze “adevarate” precum: M-am blocat in lift.Alarma nu a sunat.Mama a uitat sa ma trezeasca.Nu ati simtit cutremurul?Am avut inundatie.Mi-am uitat cheia in usa.Am lasat aragazul pornit si televizorul aprins.Mi-a venit un unchi in vizita si nu are cheie de la apartament.Nu am putut sa imi fac tema pentru ca am fost la doctor toata ziua si nu am avut timp.Am fost la o nunta in weekend si nu am avut cand sa imi fac temele pentru scoala.
Natura Umana a spus:
Abordarea ta mi se pare puerila.
Tu critici efecte. Articolul vorbeste despre cauze.
Nici unul dintre textele enumerate de tine nu sunt inventate de un copil anume ci sun preluate din mediu.
Copiii invata cum sa se comporte in societate. Sunt asemanator animalelor.
Poti critica un caine ca urineaza in casa daca tu nu l-ai invatat sa iasa afara?
Nu mai critica copii pentru lucruri pe care oamenii maturi nu au reusit sa ii invete.